Ohjeita vokaliisien harjoittelemiseen

Ennen kuin paneudutaan itse vokaliisien harjoittamiseen, käydään lyhyesti läpi muutamia keskeisimpiä seikkoja, jotka koskevat kaikkia harjoitettavia vokaliiseja.

Vokaalein vai sanoin?

Vokalisaatio tarkoittaa laulamista vokaaleilla, ja Marchesi kehoittaakin harjoittelemaan kappaleet laulamalla ne ensin läpi italialaisella a-vokaalilla. Tällä tavalla saamme kukin tunteen siitä, miten sävelet yhdistyvät toisiinsa, ja voimme harjoittaa vaikeat paikat helpommin sulkematta kurkkua.
Sanat tuovat ääneen kuitenkin sävyjä, ja laulamiseen merkityksen, joten mielestämme näitä vokaliiseja voi lähteä harjoittamaan suoraan sanoilla, kunhan pitää mielessään sen, että kyse on koko ajan legato-laulusta, ellei nuottiin ole merkitty varta vasten jotain muuta.

Legato

Termi tarkoittaa siirtymistä äänestä toiseen selkeästi ja yhtäkkisen spontaanisti katkaisematta ilman virtausta. Siirtyminen tehdään kulkematta välissä olevien nuottien kautta. Kun lauletaan sanoin, asettavat konsonantit oman haasteensa ilman virtauksen jatkuvuudelle. Legato-laulussa konsonantit rajoittuvatkin täysin sanarajoille, siten että loppukonsonantti siirtyy seuraavan tavun konsonanttirykelmän alkuun (esimerkiksi ensimmäisen vokaliisin alussa: /aa-ltsee-lsoo-lpuo/).

1. Messa di voce

Marchesin vokaliisien ensimmäinen harjoitus on, samoin kuin Vaccailla, se kaikista vaikein. Mutta ensimmäiseksi se on laitettu sen takia, että se on harjoituksista kaikkein tärkein.
Messa di voce (ital. äänen asettaminen) tarkoittaa laulutapaa, jossa aloitetaan hyvin hiljaisesta äänen voimakkuudesta (pp) ja paisutetaan ääntä tasaisesti, kunnes täsmälleen nuotin keston puolivälissä saavutetaan suurin voimakkuus (ff). Siitä palataan tasaisesti takaisin hiljaiseen (pp) pysyen koko ajan samalla sävelellä.

Messa di voce on hyvin tärkeä äänen hallinnan harjoituskeino ja laulamisen taidon jaloimpia asioita. Koska ainoa asia, joka äänessä saa muuttua on sen voimakkuus (siis esimerkiksi intonaation, vibraaton, ja sointivärin tulee säilyä samana), asettaa se erittäin suuret vaatimukset äänielimistön tasapainolle. Etenkin äänen voimakkuuden tasainen vähentäminen on haasteellinen tehtävä.

Hyvä harjoittelukeino on kasvattaa voimakkuus yhdellä hengityksellä pianissimosta forteen ja toisella palata fortesta pianissimoon. Erityisen tarkka huoli on pidettävä intonaation säilymisestä, kun se tapaa äänen voimistuessa nousta ja hiljetessä laskea. Tässä auttaa äänihuulten jännittyneisyyden tarkkailu. Kun äänen voima kasvaa, pitää niitä rentouttaa ja hiljetessä huolehtia jännittei­syydestä, toisin sanoen siitä, ettei laulusta tule liian lepsua.
Muista säilyttää hyvä asento, ja pidä aina pieni ilma­reservi äänen helponkuuloista lopettamista varten.

messa >> mettere = asettaa, aloittaa, laittaa (saada toimimaan)
Huom! mezza voce = puoliääneen

2. Portamento

Portamentoksi kutsutaan äänen kuljettamista sävelestä toiseen kulkien kaikkien välisävelten kautta viipymättä yhdessäkään toista pidempään. Portamento auttaa yhtenäistämään rekisterit, sointivärin ja äänen voiman. Se tulee toteuttaa tasaisesti etenevällä liikkeellä. Nousevissa kuluissa tulee erityisesti välttää vokaalin avaamista. Portamento ottaa kestonsa lähtösävelen loppuosasta. Sen toteutusnopeus riippuu fraasin temposta.

3. Canto spianato

Legatoa ja näyttävyyttä.

4. Scala diatonica

Tärkeää näissä harjoituksissa on säilyttää legato, mutta silti erotella sävelet varmasti toisistaan. Hahatuksia (/h/ vokaaleja erottamassa) tulee siis kaikin tavoin välttää.

5. Scala diatonica

6. Scala puntata

Hidas valssi. Varottava triolisoitumista.

7. Scala cromatica

8. Scala minore

9. Note ripetute

10. Terzine

11. Quartine

12. Arpeggio

13. Appogiatura ed acciaccatura

14. Mordente e gruppetto

15. Sincope

16. Salti

17. Marcato e staccato

Staccato muodostetaan tarttumalla säveliin yksi kerrallaan. Sävelet erotetaan toisistaan alukkein. Muista, että voima saadaan aina lantiosta asti. Älä siis tee tekstiä leuallasi vaan lantiollasi!
Marcato tehdään tukemalla jokaista ääntä erikseen irroittamatta tai pysäyttämättä niitä. Ajattele toistavasi vokaali nuottikeston verran keskeyttämättä ääntä. Anna jokaiselle äänelle pieni painelisäys vatsasta -> pallea laajenee. Ei välihengityksiä eikä hahatusta.
Marcaton harjoittaminen on hyväksi äänen sytyttämiselle sekä juoksutusten tarkkuudelle.

18. Trillo

19. Resumè I

20. Resumè II